مجموعه دانستنی های مفید برای همه
تاريخ : سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, | 2:0 بعد از ظهر | نويسنده : لیلا

  امپراتوریاو

 یاو یا یو یا یائو زندگی در فاصلهٔ سالهای ۲۳۵۸ تا ۲۲۵۸ پیش از میلاد، از فرمانروایان اسطوره‌ای چین است. وی یکی از سه شهریار و نیز یکی از پنج امپراتور معروف در تاریخ اساطیری چین به شمار می‌آمد. وی همچنین با عنوان تائوتانگ شی نیز، شناخته می‌شود.

وی در موقع تولد، یی فانگ سون، یا یی چی نام گرفت و فرزند دوم امپراتور کو و کوئینگ دومحسوب می‌شد. او همچنین به عنوان تنگ یائو نیز شناخته شده‌است.

امپراطور یاو اغلب به گونه‌ای اغراق آمیز، بعنوان پادشاهی بی عیب و نقص به لحاظ اخلاقی ستوده می‌شود. همچنین سخاوتمندی یاو و سعی و تلاشش در راستای خدمت، به عنوان یک مدل یا الگوی تمام عیار در برابر پادشاهان و امپراتوران آیندهٔ چین قرار می‌گیرد و مورد تحسین و ستایش واقع می‌شود.

البته چینی‌های اعصار قبلی، اغلب از یاو، شان و یو به عنوان شخصیت‌های تاریخی بحث می‌کردند و برای این شخصیت‌ها ماهیت واقعی و تاریخی قائل بودند، امّا مورخان معاصر معتقدند که این شخصیت‌ها، اگر هم در واقعیت تاریخ حضور داشته‌اند، احتمالا رهبرانی بومی و یا رؤسا و نمایندگان قبایل متحدی بوده‌اند که اتحاد و یکپارچگی و نظام سلسله مراتبی را در این قبایل حفظ می‌کرده‌اند و دولتهایی را در دوران گذار به جامعهٔ مردسالار و فئودال تاسیس کرده بوده‌اند. در یکی از کتاب‌های تاریخی کلاسیک، یاو، شان و یو، یک فصل را به خود اختصاص داده‌اند و جزئی از پنج اسطورهٔ کلاسیک چین، محسوب شده‌اند. جوانگ زی یا چانگ تزو (Chuang Tzu) در همین ارتباط می‌گوید که یاو و شان، بهترین همهٔ مردان بودند.(بخش پنجم، از کتاب نشانه‌های تقوای کامل)

برطبق افسانه‌های موجود، یاو در سن ۲۰ سالگی به فرمانروایی رسید و در سن ۱۱۹ سالگی، از دنیا رفت و در زمان مرگ، تاج و تخت خویش را به شان بزرگ واگذاشت که داماد او محسوب می‌شد و با دو دختر او، پیوند ازدواج بسته بود.

از جمله خدمات و بهره رسانی‌های متعددی که به یاو نسبت داده می‌شود، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که گفته می‌شود او بازی ویکی Weiqi را به عنوان نوعی سرگرمی برای پسر کند ذهنش، که دانزو نام داشته، اختراع کرده‌است.

امّا بعد از مرگ یاو و پس از اینکه دوران ۳ سالهٔ عزاداری مرسوم پایان گرفت، شان، فرزند یاو، یعنی همان دانزو را به عنوان حاکم معرفی نمود، اما مردم فقط خود شان را به عنوان وارث به حق یاو به رسمیت شناختند.

البته در سالنامه بامبو داستان متفاوتی در این ارتباط ارائه کرده‌است. در این روایت، شان بر یاو می‌شورد و او را زندانی می‌کند و تا زمان مرگ در آنجا نگهش می‌دارد. ضمنا دانزو (پسر یاو) تبعید می‌شود و بعدها از شان شکست می‌خورد.

 

 

آخناتون

   

آخناتون (اخناتون) ( به معنای کسی که برای آتون سودمند است ) نام آغازینش آمنحوتپ چهارم ( آمنجوتپ به معنای آمون خرسند ) فرعون مصر باستان میان سال های 1352-1336 (پیش از میلاد ) یا 1351-1334 ( پیش از میلاد ) بود. وی که از دودمان هیجدهم بود آیینی یکتا پرستانه را بنیاد نهاد که خدای آن آتون نام داشت.

او فرزند آمنحوتپ سوم بود و در آغاز برای جانشینی فرعون برگزیده نشده بود. ولی پس از مرگ برادرش توتمس او بدین جایگاه رسید. پنداشته می شود که او هم زمانه با پدرش به پادشاهی پراداخته باشد. همسر او نفرتیتی بود.

اخناتون پیشگام یکتا پرستی در مصر

 

مصریان در آن هنگام خدایان متعدد را می‌پرستیدند. اما اخناتون به یگانه‌پرستی روی آورد. او از دو معمار که در استخدام پدرش بودند سرود خورشید شهر تب را شنید:

- ای آفریدگار که زمین را آفریده‌ای، ...آفریدگار بزرگ که برای خلقت هزاران مخلوق رنجی عظیم برده‌ای...

- آن که هرروز بر تمامی زمین می‌گسترد و همه جنبندگان زمین را می‌نگرد...

- هر روز هر زمین او را هنگام طلوع می‌ستاید و به او نماز می‌گذارد.

وی با شنیدن این سرود و با گرایشی که به یکتاپرستی داشت بر آن شد که خدای ملی مردم تب را که آمون بود تغییر دهد و از آن پس او را آتون بنامد و نام خویش را از آمنهوتپ به اخناتون (ستایش‌گر آتون) تغییر دهد. وی دستور داد که در سراسر مصر آتون را بپرستند و او را خدای یکتا بدانند که خالق و حافظ همه موجودات است.

 

 

 

 تیبریوس

زادروز

۱۶ نوامبر ۴۲ پیش از میلاد
رم

درگذشت

۱۶ مارس ۳۷ (۷۷ سال)
میسنوم

دوره

۱۴ - ۳۷

منصب

امپراتور روم

 

 

زندگینامه

 

 

تیبریوس در سال ۴۲ پیش از میلاد دررم زاده شد. مادرش 

و پدرخوانده‌اش امپراتور آگوستوس لیویا

بود که تیبریوس پس از او به قدرت رسید. طبع محافظه‌کارانهٔ تیبریوس سبب شد تا او همان سیاست‌های امپراتور پیشین را در پیش گرفته و دستاوردهای آگوستوس را استحکام بخشد.

علیرغم خوشفکری‌های تیبریوس در ادارهٔ کشور و ارتباطات خارجی، دوران حکومت او از نظر مصیبت‌بار بود.

  در سال ۱۹ جانشین اوژرمانیکوس به طرز مشکوکی درگذشت. پس از آن یکی از مهمترین  هوادارانش  با نام سژانوس که افسر ارشد وابسته به قدرت قضاوت مادون کنسولی روم بود شروع به فزونی‌خواهی و

ستمگری نمود و تا آنجا پیش رفت که سعی در سرنکونی تیبریوس نمود . تیبریوس در سال 31 حکم اعدام او و تنی چند از همکارانش را صادر کرد. با کشته شدن سژانوس دوران حکومت وحشت آغاز شد و بسیاری  به اتهام خیانت به امپراتور اعدم شدند. همین امر چهره تسبریوس را خدشه دار کرد و او مورد نفرت جهانی قرار گرفت.

ثیبریوس در سال 37 میلادی و در سن 77 سالگی در میسنوم در گذشت و تنها افراد اندکی بر مرگ او گریستند.

 

 

 

 

 

 آلفرد بزرگ

  

دوران

۸۷۱-۸۹۹

تاجگذاری

۸۷۱

زادروز

۸۴۹

زادگاه

کاخ سلطنتی، وانتج، آکسفوردشایر،   انگلستان

مرگ

۸۹۹ (در سن ۵۰ سالگی)

محل مرگ

وینچستر، همپشایر،   انگلستان

آرامگاه

وینچستر، همپشایر

پیش از

ادوارد پدر

پس از

اتلرد

همسر

Ealhswith

دودمان

خاندان وسکس

پدر

اتلولف

مادر

Osburga Oslac

 

 

 

 

 

آلفرد بزرگ از سال 871 تا 899 میلادی , پادشاه وسکس واقع در جنوب غربی انگلستان بود. وی فرزند اتلولف بود. پیش از آلفرد برادرش اتلرد پادشاه انگلوساکسون ها بود. آلفرد بزرگ نسبت به اتحاد وسکس با حکومتهای مجاور همت گماشت. سپس در سال 871 میلادی موفق شد جلوی حمله دانمارکی ها را بگیرد. آلفرد در سال 899 میلادی به کشتی های دانمارکی حمله کرد و آنها را شکست داد . انگلیسی ها او را به صورت فرمانروایی فروتن و بردبار توصیف می کنند.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فيلم
  • قالب وبلاگ